Surma registreerimine 1. juulist 2019

Juulikuust pole lahkunu lähedasel enam tarvidust surma registreerimiseks pöörduda kohaliku omavalitsuse perekonnaseisuametniku poole, sest surmatõendi väljastab tervishoiuteenuse osutaja.

„Kui seni pidi inimene lähedase surma korral matuse-, pärimis- ja muude vajalike tegevustega alustamiseks pöörduma esmalt tervishoiuteenuse osutaja poole ja siis kohalikku omavalitsusse, kus registreeriti surm ja anti surmatõend, siis juulikuust saab esmase surmatõendi tervishoiuteenuse osutajalt ja kohalikku omavalitsusse minema ei pea," sõnas Siseministeeriumi rahvastiku toimingute osakonna juhataja Enel Pungas. „Niigi raskel ajal on inimese jaoks oluline, et asjaajamist ja käimisi oleks võimalikult vähe."

Elektroonilise andmevahetuse käivitamisega jõuavad surmaga seotud andmed kiirelt rahvastikuregistrisse ning surma põhjuste registrisse. Sellega väheneb surnu lähedaste ajakulu, lisaks välditakse olukordi, kus lähedased peavad maksma riigile tagasi surnule väljamakstud toetusi või pensioni.

Arenduste tulemusel muutub surma põhjuste register elektroonseks ning paraneb surma põhjuste registri andmete kvaliteet. "Kaovad paberil arstlikud surmateatised ja arstid ei pea enam andmeid paberil surma põhjuste registrisse edastama," ütles Sotsiaalministeeriumi e-teenuste ja innovatsiooni asekantsler Kalle Killar.

Kui inimene on surnud enne 1. juulit 2019, siis tuleb matmiseks vajaliku surmatõendi saamiseks minna kohalikku omavalitsusse, pärast 1. juulit saavad surnu lähedased surmatõendi tervishoiuasutusest.

Sieministeeriumi ja sotsiaalministeeriumi surma registreerimise lihtsustamise ühisprojekt sisaldas IT-arendusi ning muudatusi perekonnaseisutoimingute seaduses. Tegemist on esimese etapiga arendusprojektis, mille kaugem eesmärk on muuta kogu surmaga seotud asjaajamine paberivabaks ning võimalikult mugavaks kõigile osapooltele.

Surma registreerimine

Surma registreerimisel teeb ametnik surmakande rahvastikuregistrisse. Surmakanne koostatakse  surma registreerimise avalduse ja arstliku surmateatise alusel.  Surma registreerimisel väljastab ametnik surmatõendi. 

Surm tuleb registreerida  7 päeva jooksul isiku surmapäevast või surnud isiku leidmise päevast arvates.

Perekonnatoimingute tegemiseks peab isik pöörduma kohaliku omavalitsuse poole.

Elanikele teenuste parema kättesaamise võimaldamiseks töötavad Mulgi Vallavalitsuse perekonnaseisuametnikud kõikides valla piirkondades:

  • Abja piirkond on endise Abja valla haldusterritoorium, ametnike asukoht Pärnu mnt 30, Abja-Paluoja;
  • Halliste piirkond on endise Halliste valla haldusterritoorium, ametnike asukoht Kulla Leerimaja, Kulla küla;
  • Karksi piirkond on endise Karksi valla haldusterritoorium, ametnike asukoht Viljandi mnt 1, Karksi-Nuia;
  • Mõisaküla piirkond on endise Mõisaküla linna haldusterritoorium, ametnike asukoht Kesk tn 4, Mõisaküla.

Matusetoetus

Matusetoetus on matusekulude osaliseks katmiseks makstav rahaline toetus. Matusetoetust makstakse Mulgi valla alalise elaniku surma korral matusekulude kandjale avalduse ja surmatõendi alusel. Matusetoetuse avaldus menetletakse esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui 5 päeva jooksul esitamisest. Väljamaksmise aluseks on taotleja avaldus.
 
Matusetoetuse määraks on 250 eurot.
 
Õigusaktid: 
 
Avalduse blankett: