Lastekaitse lähtub alati lapse huvist
Lastekaitse kesksel kohal on lapse huvid. See tähendab, et kõigi last puudutavate otsuste puhul hinnatakse, milline on just selle lapse jaoks parim lahendus tekkinud olukorras. Lastekaitsespetsialistil on kohustus hinnata lapse huve vastavalt seaduses etteantud juhistele. Seega vahel peab lastekaitse tegema otsuseid, mille suhtes vanemad või laps on eri arvamusel. Lapsel on õigus avaldada oma seisukohta teda ennast puudutavates asjades ning nende seisukohtadega peab arvestama vastavalt lapse eale, arengutasemele ja lapse parimale huvile.
Laste heaolu spetsialistidelt toe saamine
Koostöö laste heaolu spetsiaistidega algab sageli sellest, et vanemad või laps ise võtavad spetsialistiga ühendust ja paluvad abi. Samuti võib suhtlus spetsialistiga alguse saada ka erinevate lapse ja perega seotud asutuste või teiste inimeste pöördumisest laste heaolu spetsialisti poole.
Laste heaolu spetsialisti poole võib pöörduda ükskõik milline isik, kes on mures lapse heaolu pärast. Seadusest tulenevalt on abivajavast lapsest teatamine iga inimese, eelkõige laste ja peredega töötavate spetsialistide kohustus, kui nad kahtlustavad, et lapse kasvamine ja areng on ohus. Eraisikuna saab seda teha ka anonüümselt.
Lastekaitse ülesanded põhinevad seadusel
Lapse hooldamise ja tema kasvatamise eest vastutavad esmajoones lapsevanemad. Vajadusel on neil selle ülesande täitmisel on õigus saada abi riigilt läbi kohaliku omavalitsuse.
Eelkõige on lastekaitse eesmärk toetada abi vajavaid perekondi, et vanemad suudaksid laste kasvatamisega iseseisvalt toime tulla. Juhul kui vanemad ei tule mingil põhjusel lapse heaolu tagamisega toime, on lastekaitse valdkonna töötajal kohustus ja õigus lapse heaolu kaitseks ja perekonna olukorra parandamiseks vajalikul määral sekkuda. Sellisel juhul on lastekaitse ülesanne seista esmajoones lapse heaolu ja huvide eest.
Seega vahel ei ole abi vastuvõtmine lapsevanema jaoks vabatahtlik, vaid lastekaitseseadus määrab, millal ja kuidas peavad lastekaitsespetsialistid hakkama lapse heaolu kaitseks sekkuma. Sellistel juhtudel määratakse perekonnale/vanematele toetavad teenused vajadusel ka lastekaitsespetsialisti ettekirjutusega, mis on vanematele täitmiseks kohustuslik.
Lastekaitse kontaktid
Abivajav laps – Abivajav laps on laps, kelle heaolu on ohustatud või kelle puhul on tekkinud kahtlus tema väärkohtlemise, hooletusse jätmise või muu lapse õigusi rikkuva olukorra suhtes, ja laps, kelle käitumine ohustab tema enda või teiste isikute heaolu.
Hädaohus olev laps – Hädaohus olev laps on laps, kes on oma elu või tervist ohustavas olukorras, ja laps, kelle käitumine ohustab tema enda või teiste isikute elu või tervist.
Kohustus hädaohus olevast lapsest teatada on kõigil isikutel, kellel on olemas teave hädaohus olevast lapsest. Hädaohus olevast lapsest tuleb viivitamata teatada hädaabinumbril 112.
Lasteabitelefon 116111
Lasteabi on nõu andmise, kuulamise ja abistamise teenus. Nii lapsed kui täiskasvanud võivad sattuda olukordadesse, kus isiklikust kogemusest lahenduse leidmiseks ei piisa. Lasteabis aitame telefoni ja veebivestluse kaudu ning juhendame, kuidas mure lahendamisega edasi minna.
Lasteabis 116111 oleme lastega seotud küsimuste ja murede lahendamiseks olemas ööpäevaringselt üle Eesti. Kõne telefonile 116111 on helistajale tasuta ja mobiiltelefonilt saab helistada ka siis, kui kõneaeg on otsas. Nõuannet saab küsida nii eesti, vene kui inglise keeles. Kui helistada ei soovita, saab nõuannet küsida ka interneti teel kirjutades, kasutades selleks kas veebivestluse või e-kirja võimalust. Soovi korral saab pöörduja jääda anonüümseks. Kõik pöördumised salvestatakse.
Lasteabitelefoniga saab ühendust võtta: ööpäevaringselt, tasuta ja anonüümne.
Anna tagasisidet lastekaitse töö kohta (anonüümne)

