« Tagasi

Ära lange pettuse ohvriks. Katkesta kahtlane telefonikõne koheselt

HOIATUS, sagenendu on erinevad petuskeemid. 

Sagenenud on telefonikõned, milles petturid esitlevad end politseinikena, panga  või teiste ettevõtete töötajatena. Kõnes väidetakse, et näiteks mobiilsideoperaatori lepingu pikendamiseks, ebausaldusväärse töötaja tabamiseks või kontol oleva raha kontrollimiseks, tuleb teil viia oma sularaha pakiautomaati või anda kullerile. 

TÄHELEPANU – SEE ON PETTUS!

Need on vaid üksikud näited, millega on viimase kahe nädala jooksul inimestelt välja petetud kümneid tuhandeid eurosid. 
Enamikel juhtudel on ohvriteks vanaemaealised, mistõttu palun tehke juba täna kõne oma sugulastele ning hoiatage selle skeemi eest!

Petu- ja õngitsuskõnedele on iseloomulikud järgnevad tunnused:

Number, millelt helistatakse, algab võõra riigikoodiga (kuid nüüd helistatakse juba ka Eesti numbritelt)
Päris tihti tehakse õngitsus- ja petukõnesid mõnest teisest riigist ning just välismaise suunakoodiga number on esimene indikaator, mis peaks ettevaatlikuks muutma. Kui Sa just mõne oma pereliikme, koostööpartneri või sõbra kõnet välismaalt ei oota, on asi juba kahtlane.

Helistaja räägib võõras keeles
Kui oled eestlane ja saad kõne just kui mõnest „kohalikust pangast", mille esindaja miskipärast eesti keelt ei räägi, on asi mäda. Üldiselt on nii, et kui suhelda ise eesti keeles edasi, lõpetab pettur peagi kõne. Kõikvõimalike muude pakkumiste ja investeerimisvõimalustega, mis Sulle kahtlase telefonikõnega tehakse, kehtib sama soovitus – kui helistaja ei suuda kohalikus riigikeeles suhelda, pole see Sinu aega väärt.

Helistaja toob erinevaid põhjusi, miks Sa peaks saatma, sisestama või kontrollimiseks jagama oma pangaparoole, pangakaardi andmeid, PIN-koode või muud sarnast
Ükski teenusepakkuja – olgu see siis pank, mobiilifirma või kullerfirma  – ei palu oma kliendil mitte kunagi jagada krediitkaardi andmeid, pangaparoole, PIN-koode jne. Samuti ei soovita ükski teenusepakkuja Sul alla laadida oma arvutisse uut tarkvara ega palu juurdepääsu (nt kaughaldustarkvara abil) Sinu arvutile. Teenusepakkuja ei pea teadma ega kuidagi kasutama Sinu isiklikke paroole.

Kui oled saanud vastamata kõne tundmatult välismaiselt numbrilt, ära helista tagasi
Soovitame mitte tagasi helistada vastamata kõnedele, mis on tehtud tundmatult välismaiselt numbrilt. Taoliste kõnede ainus eesmärk on meelitada kõne saanud isikuid tagasi helistama, et neile seejärel kõneteenuse arve esitada. Seejuures on pahatihti tegu eritasulise numbriga, millel on tavapärasest kõrgem tariif ning mille tõttu on ka tagasihelistajale esitatav arve kopsakam.

Kõne tuleb küll just kui kohalikult numbrilt, kuid helistaja jutt on võõrkeelne ja/või kahtlane
Tänapäeva tehnoloogia võimaldab telefoninumbritega manipuleerida. See tähendab, et ka välismaiselt numbrilt helistaja saab oma telefoninumbri maskeerida selle riigi numbriks, kuhu ta helistab. Samas on numbriga manipuleerime pigem hale kattevari, kuna helistaja jutt reedab tavaliselt petturi tegelikud kavatsused. Sellised kõned tasub lihtsalt katkestada.

Petukõne kahtluse korral võib abi olla ka lihtsatest kontrollküsimustest, mis võivad aidata petturi kavatsused paljastada. Näiteks:

Kes te olete ja kust helistate?
Tihtipeale pommitavad petturid oma kliente n-ö huupi, ega tea, milliste teenusepakkujate klient Sa tegelikult oled. Lihtne küsimus võib petturi koheselt paljastada;

Kellele te helistate?
Sinu teenusepakkujatel on Su andmed olemas, petturitel aga tihitipeale mitte;

Miks te eesti keeles ei räägi?
Sinu teenusepakkujad suhtlevad üldjuhul sinuga emakeeles;

 

Allikas Politsei- ja Piirivalveamet ning Telia digitark